Waarom ook Pinterest niet in je sociale mediastrategie mag ontbreken

geplaatst in: Nieuws | 0

Het is al langer duidelijk dat sociale media niet meer weg te denken zijn uit onze maatschappij. En ook bij onze lokale overheden is dit duidelijk. De meeste zijn al actief op Facebook en Twitter, maar de wereld van sociale media is groter dan dat. Recente cijfers bevestigen wat sociale media-experten al een tijdje beweren: Pinterest, het visuele prikbord-medium wint sterk aan belang als online platform. Het kan dus niet langer als een ‘extra’ bekeken worden. Maar betekent dit dan ook een opportuniteit voor steden en gemeenten?

Wat is Pinterest?

Pinterest, met wereldwijd 100 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, is een sociale netwerksite waar gebruikers zaken kunnen organiseren en ‘pinnen’ op ‘prikborden’. Het is niet alleen een groot sociaal medium, het kan bijna als een zoekmachine beschouwd worden. Gebruikers zoeken er naar producten, merken, tips, recepten en pinnen deze volgens categorie op hun pagina. Op die manier laat Pinterest de gebruiker toe heel gemakkelijk een overzicht te bewaren over al de zaken die hij of zij wil bijhouden. Iedere gebruiker kan verschillende prikborden aanmaken met verzamelingen, die hij of zij zowel openbaar als publiek kan houden.

Pinterest voor lokale overheden?

Wat de combinatie met overheid betreft, zijn voorlopig overheersend Nederlandse gemeenten actief op Pinterest. Deze bewijzen echter dat het medium over een breed scala aan mogelijkheden beschikt. Het vormt een briljante tool wat citymarketing betreft. Je kan er namelijk je stad visueel in de kijker zetten en dat op verschillende vlakken. Zo kan je bijvoorbeeld in een prikbord rond architectuur de prachtige gebouwen in je stad uitlichten.

Hoe begin je eraan?

Als je als gemeente nog niet over een Pinterest-pagina beschikt, geldt ook met dit medium dat je niet overhaast een account mag aanmaken. Denk even na over een sociale mediastrategie. Een zekere consistentie is essentieel voor gebruikers.

Je kan starten op Pinterest door een account aan te maken via Facebook of via e-mail. Als je gemeente al over een Facebookprofiel beschikt, is het aangeraden deze te gebruiken. Is dat niet het geval, gebruik dan een gepast e-mailadres. Nadat je account op Pinterest is aangemaakt, kan je aan de slag gaan met het maken van verschillende prikborden. Het is echter nuttig om eerst even na te denken over de informatie die je via het medium wil verspreiden. Denk ook na over wat jouw gemeente uniek maakt. Is het de architectuur? Zijn er veel bekende mensen in je gemeente? Is er interessant erfgoed? Welke lokale initiatieven lopen er? Heb je een bruisende activiteitenagenda?

Het kan interessant zijn om als gemeente te focussen op borden zoals architectuur, fotografie, musea, leuke plekjes, natuur of shopping. Een echt succesverhaal voor gemeenten op Pinterest zijn de borden die tips geven, gaande van bezienswaardigheden tot restaurantjes. Denk hierbij goed na over de naam van het bord en kies hier voor een logische term die mensen vaak gaan ingeven om te zoeken. Besteed ook tijd aan een uitgebreide beschrijving van de prikborden zodat gebruikers meteen zien wat ze ervan moeten verwachten. Je kan naast de typische thema’s ook bepaalde tijdgebonden zaken in de verf zetten. Zo kan je ervoor kiezen alle activiteiten die bijvoorbeeld in de zomerperiode worden georganiseerd in één bord te pinnen of kan je er foto’s van een bepaalde wedstrijd uploaden.

Op Pinterest heb je de keuze om bestaande ‘pins’ te repinnen op één van jouw prikborden of om zelf pins up te loaden. Of je nu een bestaande pin repint of zelf één upload, het blijft belangrijk om een beknopte beschrijving van de pin aan te vullen en eventueel een link te plaatsen naar een website voor meer informatie over de betreffende pin (dit is trouwens ook heel goed voor jouw zoekmachineoptimalisatie).

Pinterest, een must om te groeien

Steden en gemeenten geven al een tijdje aan dat ze willen groeien in het gebruik van sociale media. Pinterest is een medium dat perfect in dat plaatje past. Het laat gebruikers toe op een nieuwe manier met de gemeente te connecteren. Gemeenten kunnen er niet alleen hun beste beentje voorzetten, maar kunnen ook veel informatie verspreiden via hun account. Dat zorgt ervoor dat Pinterest niet alleen een geschikt medium is om mensen te inspireren of warm te maken, maar om ook op een hoger niveau te converseren door met de content van gebruikers in interactie te treden.

 

Deel deze content eenvoudig met jouw sociaal netwerk...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this pagePrint this page