Van De Mol naar de Verkiezingscampagne: een kleine stap!
12 maart 2016 
in Nieuws

Van De Mol naar de Verkiezingscampagne: een kleine stap!

In Focus Knack 4 legt Geert Zagers (‘Waarom het internet de grootste uitdaging wordt’, p. 16-17) netjes uit hoe de tijden veranderden sinds de eerste reeks van het programma en de huidige hype. Zeventien jaar zit er tussen beiden en de wereld ziet er volledig anders uit. De gevolgen voor het programma, maar ook voor iedereen in het algemeen, laten zich raden.

In De Morgen stond na de eerste finale in 1999 het volgende te lezen: ‘Uiteindelijk werd De mol vooral voor internetprovider Planet Internet een onverhoopt succes. Dagelijks surften tussen 2000 en 3000 bezoekers langs de De mol-site.’ Excuseer? Kloppen die cijfers? Ze kloppen! ‘Op internet gaan’ gebeurde in 1999 nog via de telefoonlijn en computers stonden toen nog statisch ergens in vaders bureau of centraal in de woonkamer. Vandaag hebben we er allemaal eentje die vijftien keer zo krachtig is. In onze zak. En die registreert alles!

Alles is na te gaan

Geert Zagers wijst de makers van De mol meteen op hun eerste fout: alle geheimhouding ten spijt verraden ze in één zin dat de opnames in november plaatsvonden, in Argentinië. Signaal voor de liefhebbers van monitoring op sociale media om aan de slag te gaan. Vandaag laten dergelijke monitoringstools namelijk perfect toe om letterlijk en figuurlijk de innerlijke detective in je los te laten. Activiteiten van accounts nagaan is een makkie geworden en wie heeft er vandaag geen account?

In Nederland beweert Buzzcapture, een monitoringsbureau, aan de hand van het sociale mediagebruik van de kandidaten uit ‘Wie is de mol?’ te kunnen voorspellen wie de afvallers zullen zijn. Wat gepost wordt, op welk uur en waar, verraden of iemand tijd heeft om op zijn account bezig te zijn of pakweg bezig is aan een spel, ergens ter wereld. Instagram en geolocaties, zegt het u iets?

Monitoringtools: belangrijk instrument voor gemeenten, bedrijven en politici

De mol is een spelprogramma. Er hangen geen levensbelangrijke zaken van af en voor de meesten wordt het toch spannend afwachten op de laatste finale om te weten wie de onverlaat is die alles in de war stuurde. Maar vergis u niet: monitoringtools zijn voor iedereen belangrijk. Een greep uit de mogelijkheden voor lokale besturen en bedrijven: een sentiment-analyse doen op basis van trefwoorden en zo je reputatie op internet in kaart brengen. Activiteiten van accounts nagaan, luisteren en in kaart brengen wat leeft, wie je ambassadeurs zijn, positief of negatief.

Ook in de aanloop naar de volgende verkiezingscampagnes zal monitoring essentieel zijn. In beide richtingen. Als verkiesbare politicus peilt u er uw kiespubliek mee, maar vergeet daarbij niet dat het omgekeerde ook kan en uw kiezers net zo goed uw gedrag in kaart kunnen brengen. Een vorm van nadenken en strategie is wenselijk voor u zomaar wat op het internet gooit.

U zegt? Dat u tot nu vooral onder de mensen komt om te weten wat leeft? Dat kan. Net zoals een website een succes was met 3000 bezoekers in 1999. Tijden veranderen en campagnes best ook.

Over de schrijver