Tijd besparen bij sociale media: niet evident, wel noodzakelijk

geplaatst in: Nieuws | 0

Je sociale mediakanalen onderhouden en controleren vergt veel tijd en moeite. Dat ervaren we zelf ook. Een account aanmaken en het dan zijn gangetje laten gaan is not done. Op zoek gaan naar content, posten, reacties opvolgen, analytics in de gaten houden, … Dat kost allemaal veel tijd. En hoe succesvoller je pagina is, hoe drukker het kan worden. Gelukkig bestaan er tips en tools die jou kunnen helpen!

In de eerste blog van onze struikelblokken-reeks hebben we een handige workflow uitgestippeld waardoor je minder tijd zal verliezen. Maar geen zorgen: je hoeft niet per se alle stappen uit te voeren. Zelfs al volg je er maar eentje, het zal je merkbaar tijd besparen.

 

1. Creëer een reserve stapel content

Het is altijd handig als je op de ietwat rustige momenten – of wanneer je in een creatieve bui bent – extra veel ideeën kan verzamelen, bundelen en ordenen. Wanneer je dan in tijdsnood zit, dan kan je gewoon iets posten uit je ‘content reserve’. Zo houd je je kanalen toch actief, zelfs op de drukste momenten.

Let wel op: zorg ervoor dat wat je post nog altijd relevant is. Stuur geen kerstwens uit die je nog had staan als het al januari is.

 

2. Werk met een contentkalender

Een contentkalender is – zoals de naam al zegt – een kalender waar je twee handige dingen mee kan doen:

  • Enerzijds kan je de belangrijke gebeurtenissen van het jaar er op aanduiden, en daar inspiratie uit putten als je op zoek bent naar content. Denk dan maar aan Kerstmis, het begin van het nieuwe schooljaar of moedertjesdag.
  • Maar het werkt ook omgekeerd: ideeën die je verzameld hebt kan je op die kalender plaatsen. Zo krijg je een goed overzicht over de afwisseling tussen je verschillende onderwerpen en je soorten posts. Wanneer het dan tijd is om te posten, kijk je gewoon op je kalender, en klaar is kees! Je verliest geen tijd meer aan opnieuw op zoek te gaan naar content.

Contentkalenders zijn er in alle soorten en maten. Hier een voorbeeld van hoe zo’n kalender er uit kan zien:

voorbeeld_contentkalender

 

3. Gebruik plantools om automatisch te posten

Wat nog makkelijker gaat, is het inplannen van berichten. schermafbeelding-2016-09-25-om-20-35-21Je kan, zowel op de meeste sociale netwerken zelf als via externe tools, berichten inplannen. Op die manier moet je dus bijvoorbeeld maar 1 keer per week 5 posts schrijven, en de rest gebeurt vanzelf.

Op Facebook kan je snel en makkelijk rechtstreeks berichten inplannen. Daarna worden ze automatisch gepost en moet jij er (bijna) niet meer naar omkijken*. Voor Twitter heb je Tweetdeck of  Twuffer. Voor Instagram gaat dat helaas (nog) niet. Je kan wel externe tools gebruiken die je een reminder sturen wanneer je moet posten. Zo heb je LaterSchedugram, het simpele Unum of Planoly voor als je erg bezig bent met de visuele samenhang van je feed, … Hootsuite en Buffer kan je voor bijna alle netwerken gebruiken. Genoeg keuze dus!

 

4. Hootsuite voor een duidelijk overzicht

Nog iets dat helpt met tijd besparen, is een helder overzicht van al je kanalen. Als je in één oogopslag wilt controleren welke berichten al verschenen zijn op je sociale netwerken, kan je het best een tool zoals Hootsuite gebruiken: je kan daar door middel van kolommen al je sociale accounts naast elkaar bekijken. Net zoals je contentkalender is het een handige tool om even af te toetsen of er wel genoeg afwisseling zit in je berichten, maar dan over je verschillende kanalen heen. Weer wat tijd uitgespaard!

 

5. Monitor door middel van handige tools

*Hoewel we daarjuist zeiden dat je niet meer moet omkijken naar je posts nadat ze online staan, moet je dat eigenlijk wel nog doen. Je moet uiteraard nog in zekere mate in de gaten houden hoe je post scoort.

  • Krijg je negatieve reacties, dan is het belangrijk om snel te reageren.
  • Heb je iets gepost dat echt in slechte aarde valt, bied je excuses aan.
  • Maar ook omgekeerd is het belangrijk dat je geen mooie kansen mist. Merk je dat iets heel erg goed scoort? Kijk wat je er nog mee kan doen en ga er zeker mee verder.

Dat monitoren neemt een beetje tijd in beslag, maar gelukkig bestaan daar ook tools voor. Er zijn betalende tools met alles erop en eraan zoals Obi4Wan, maar ook gratis versies die voor iedereen beschikbaar zijn zoals Hootsuite, SocialMention, Klout, … Een beetje online opzoekwerk en je vindt gegarandeerd de oplossing die het beste bij jouw organisatie past.

 

Hopelijk hebben we je kunnen helpen met wat tijd te besparen. Aarzel niet om jouw tips, tricks, bedenkingen en ideeën met ons te delen!

 

Deze blog is de eerste uit onze reeks waar we de vier grootste sociale media struikelblokken aanpakken. In de volgende blog helpen we je met onze tips voor als je aan de slag wil gaan met je eigen sociale media budget.

Deel deze content eenvoudig met jouw sociaal netwerk...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this pagePrint this page