Stad Mechelen zet zijn netwerk in voor een gebruiksvriendelijkere website

geplaatst in: Nieuws | 0

Websites kunnen vaak tot ergernissen leiden. Ze zijn niet afgestemd op hun doelpubliek, zijn gebruiksonvriendelijk en je raakt verdwaald in eindeloze loops van informatie. Wat velen niet beseffen, is dat juist dat doelpubliek, met al zijn ergernissen, een goudmijn aan informatie biedt. Stad Mechelen heeft dit wel begrepen. Zij deden een oproep via hun sociale media om hun website te testen. 

 

Op 27 juni 2016 lanceerde de Stad Mechelen een nieuwe website die een frissere look moest hebben, maar vooral gebruiksvriendelijker moest zijn. Ook al viel de website regelmatig in de prijzen en had deze een appreciatie van meer dan acht op tien, er was nood aan vernieuwing. Zeker in de steeds veranderende maatschappij van vandaag.

Een belangrijke vernieuwing van de website was het responsive design. Hierdoor past de website zich volledig aan aan het scherm waarmee de gebruiker de website bezoekt. Smartphones en tablets kunnen hierdoor de website gemakkelijk raadplegen en bekijken, wat zorgt voor een gebruiksvriendelijke ervaring.

Een andere vernieuwing zijn de ‘toptaken’. Dit zijn de pagina’s die veel bezocht worden en daardoor een centrale plaats krijgen op de website. Op basis van het aantal bezoekers en dus de populariteit van de pagina’s, zullen deze worden aangepast.

Het bleef niet alleen bij het ontwerpen van een nieuwe website, de stad was vastberaden om een product te leveren op maat van zijn gebruikers. Zo hielden ze bij het bouwen van de website niet alleen rekening met de laatste trends op het vlak van gebruikservaring en design, ze vroegen gebruikers mee te doen aan een onderzoek rond de nieuwe website en zijn gebruiksvriendelijkheid.

Ze stuurden een oproep uit via hun sociale media om mee te doen aan een gebruikersonderzoek rond hun nieuwe website. Op die manier konden gebruikers makkelijk feedback insturen, en kan de website volledig afgestemd worden op zijn eindpubliek. Bovendien betrek je je inwoners bij belangrijke beslissingen en hebben ook zij een input.

Op 24 juli deed de Stad Mechelen via Twitter een oproep om hun website te testen.

Oproep Twitter Testen Website Mechelen

Men kan zich inschrijven via deze link om deel te nemen aan de focusgesprekken rond de nieuwe website. Tijdens de zomerperiode worden deze uitgevoerd en op basis van de feedback zal de website verder geëvalueerd en aangepast worden.

 

Deel deze content eenvoudig met jouw sociaal netwerk...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this pagePrint this page