Sociale media budget: hoe begin je?
02 oktober 2016 
in Nieuws

Sociale media budget: hoe begin je?

In de tweede blog van onze reeks bespreken we een hindernis die je in meerdere branches tegenkomt: het wikken en wegen van je budget. Hoewel vaak aangenomen wordt dat sociale media gratis zijn (omdat je inderdaad niet hoeft te betalen om er aanwezig te zijn), is enige investering wel nodig. Niet enkel brengt het onderhouden van je sociale media kosten met zich mee, als je wilt groeien is het echt geen slecht idee om te investeren. Vandaag de dag kan je het je eigenlijk niet meer permitteren om geen sociale media budget te hebben. Maar hoe begin je daar aan?

 

En vergeet niet: mensen liken of volgen je pagina éénmalig omdat ze je organisatie kennen, maar blijven pas écht volgen als je interessante content post. Een investering in je sociale activiteiten zal niet onopgemerkt voorbij gaan. Integendeel, het kan er voor zorgen dat je uitsteekt boven de honderden andere organisaties die dagelijks in de feed van je doelgroep verschijnen.

 

Maar van waar haal ik mijn budget?

Het goede nieuws is dat sociale media vrij goedkoop zijn in vergelijking met andere communicatiekanalen. Er is een reden waarom startende bedrijven eerst en vooral beginnen met sociale media alvorens ze overschakelen naar andere vormen van communicatie. Het minder goede nieuws is dat je niet zomaar magisch een budget kan creëren, en dat je echt zeer moeilijk het volledige potentieel van sociale media bereikt als je niet investeert.

 

Als je zelf geen controle hebt over de verdeling van het communicatiebudget

Vragen om meer budget is geen evidentie. Wat wel kan helpen is aantonen dat het een nuttige investering is.

  • Toon de kansen aan, maar vooral de resultaten.
  • Focus op wat je al bereikt hebt en wat je nog kan bereiken als je er extra op inzet.
  • Breng regelmatig verslag uit van de acties die je voert en hun resultaten, zodat ook mensen buiten je team zien waar jij je dagen mee vult.
  • Toon ook aan dat je veel meer werk kan verzetten als je zouden investeren in ondersteunende tools. Planningstools en dergelijke zijn tenslotte uitgevonden om de workload te verminderen en om makkelijk samen te werken met collega’s.

Als je wel zelf controle hebt over het budget

Heb je al eens overwogen om middelen uit je traditionele mediabudget te verplaatsen naar je digitale mediabudget? Zo kan je bijvoorbeeld eens proberen om voor dat ene evenement maar de helft van de posters en flyers van vorig jaar te laten drukken, en je resterend budget in een Facebookcampagne te investeren.

En daar merk je al enkele van de verschillende voordelen:

  • Adverteren op Facebook is veel goedkoper dan printen.
  • Daar komt nog eens bij dat je super selectief kan adverteren, terwijl dat al heel wat moeilijker is wanneer je flyers uitdeelt op straat.
  • Een extra pluspunt: op sociale media heb je een duidelijk overzicht van het bereik van je campagne, in concrete cijfers. Je kan daarentegen maar moeilijk inschatten hoeveel mensen je posters op straat hebben zien hangen, en hebt bijgevolg dus geen flauw idee van je return on investment.
  • Een ander voordeel is dat je op Facebook een grotere kans hebt op mond-tot-mond reclame. De buurvrouw staat op aanwezig op je evenement, jij liket dat, de andere buurvrouw krijgt het in haar feed te zien, enzovoort enzoverder. Dat is bij een flyertje al minder evident.
  • Spelfoutje in je Facebookadvertentie? Pas het snel even aan. Maar een drukfout op je poster? Minder goede grap.
  • En mocht je advertentie niet 100% duidelijk zijn, dan sturen ze je toch snel even een privébericht, waar je bijna onmiddellijk op kan antwoorden?

Hoe stel je je sociale media budget op?

Denk eerst goed na alvorens je begint te investeren; niets zo jammer als een verloren investering.

1. Over hoeveel budget beschik je? Zorg dat je een zicht hebt op hoeveel je kan besteden.

2. Bepaal dan voor jezelf wat je wil bereiken met op sociale media aanwezig te zijn. Meer betrokkenheid met je doelgroep? Meer mensen naar je website brengen? De conversatie starten?

3. Afhankelijk daarvan moet je beslissen in welke kanalen enerzijds en in welke doelgroep anderzijds je gaat investeren. Op elk kanaal aanwezig zijn is moeilijk haalbaar maar eigenlijk ook niet eens nuttig. En kijk waar je doelgroep zit, zorg dan dat jij daar ook zit.

4. Dan bepaal je hoe je dat budget wilt besteden. Freelance content creators, stockfoto’s, muziekrechten voor een zelfgemaakte video, tools om in te plannen, advertenties?

5. Kijk hoe het mixt met je andere kanalen. Ga je nieuwe een campagne beginnen of ga je integreren in een bestaande? Hoe belangrijk is het voor je manier van werken? Ga je puur evenementen promoten of wil je ook je customer service in de verf zetten?

6. Zorg dat je ver in de toekomst vooruit plant en budgeteert. Evalueer vaak, maar probeer verder te kijken dan het einde van de maand.

7. Houd een klein extraatje aan de kant om te experimenteren. Als je een tool hebt aangekocht die achteraf toch niet zo handig blijkt te zijn, moet je zorgen dat niet alles verloren is. Als je zo’n extraatje hebt, dan kan je een nieuwe tool zorgeloos aankopen en probleemloos verder converseren, mocht het nodig zijn.

 

Extra tip voor bij het begin: kijk eens hoe andere organisaties het doen. Welke mix gebruiken ze? Welke tools zie je soms verschijnen? Heb je al advertenties zien verschijnen? Watch and learn.

 

Tips om te besparen op je sociale media budget

  • Outsourcen is niet goedkoop. Maar misschien zitten er wel zonder dat je het weet creatieve ontwerpers of getalenteerde schrijvers binnen je organisatie? Vraag eens rond, en misschien vind je wel iemand die 1 keer per maand een gastartikel of iets dergelijks wilt creëeren.
  • Automatisatie maakt de dingen vaak cheaper. Als je een plantool gebruikt om tijd te besparen, kan je die tijd in andere nieuwe projecten steken. Efficiëntie = money!
  • Houd je analytics in de gaten, zodat je op tijd kan schrappen wat niet werkt. Je verliest er geen extra tijd aan, want je moet je cijfergegevens toch sowieso in de gaten te houden. Maar wees wel eerlijk. Als je ziet dat je ergens geld inpompt zonder resultaten, pas je project dan grondig aan of schrap het volledig. Hoe leuk je het zelf ook vond, je kan dat geld beter investeren in iets waar je wél resultaten van ziet.

In principe zijn sociale media gratis. Maar als je the full potential wilt ontdekken, is een goed doordacht budget niet misplaatst. Wees niet bang van te investeren. Wees niet bang om op tijd mee op de trein te springen en misschien zelfs een stapje voor te zijn op de rest! Maar zoals altijd: begin niet zomaar uit te geven, denk eerst goed na over hoe en waar je investeert. Als je dat al een beetje doordacht doet, zul je snel resultaten zien. Succes!

 

Deze blog is de tweede van onze struikelblokken-reeks. Wel ruimte voor een budget maar wat krap in tijd? Lees hier onze vorige blog met tips over hoe je tijd kan besparen bij het onderhoud van je sociale media. Niet zo zeker wat je wilt posten? In onze volgend blog geven we je tips over hoe je meer inspiratie kan opdoen.

Wil je ZELF leren adverteren op Facebook? Volg dan onze nieuwe online training “Succesvol adverteren op Facebook“.

Over de schrijver