De newsroom als beleidsinstrument

geplaatst in: Nieuws | 0

Fileproblemen op een invalsweg? Geklaag over sluikstorten aan glasbollen? Onvrede over het afvoeren van een subsidie? Bijgevolg morren de inwoners van jouw stad, ook op sociale media. De NEWSROOM als gemeentelijk beleidsinstrument biedt een antwoord. Je maakt beleid door te weten wat buiten leeft. Gevolg is dat je efficiënt kunt ingrijpen. Resultaat? Iedereen content. Want de info van buitenuit wordt met andere woorden binnenin gebruikt.

Met de NEWSROOM gaan we luisteren wat er leeft, op het online dorpsplein en halen we dit realtime naar binnen.  We zijn als organisatie dus ook aanwezig op de online en digitale dorpspleinen. Sterker nog, we zijn ook daar in staat antwoorden te formuleren als er vragen zijn en capteren signalen en meldingen die we kunnen doorgeven aan de betrokken diensten.
Zo sta je als organisatie middenin de maatschappij, dat maakt de organisatie omgevingsbewuster. Hiermee correct omgaan, maakt jouw organisatie bovendien relevanter en daar zal het steeds meer om draaien.

 

Sluikstorten aan glasbollen.
Sluikstorten is een plaag.

 

 

Detecteren : data van buiten verzamelen

Stel vooreerst in een ruimte schermen op (bv de communicatiedienst). Projecteer vervolgens alle mogelijke data die ‘buiten’ afspelen.  Als basis: monitor alle sociale media, zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest,… Dat kan met een monitoringtool, wij gebruiken hiervoor OBI4wan. Werk vervolgens ook met tags en trefwoorden, zo visualiseer je mooi de data in stromen. Je kan hierin nog verder gaan ook om het beeld van buiten naar binnen te vergroten: realtime informatie over het weer, stroompannes, wegenwerken etc.

 

De data correct analyseren

Maak van data informatie door deze te analyseren met context en duiding. Dit gebeurt het best door iemand die goed de context kent, zo maken ze van informatie kennis, deze kan je gieten in een dagelijkse TAMTAM.  Met deze kennis kan je vervolgens sturen in de organisatie, met communicatie, met beleid, met de beleidsmakers… Bouw een werkproces zodat er een cirkel ontstaat: van buiten naar binnen, analyseren en vervolgens van binnen naar buiten..
Geef die specialisten uiteraard een mandaat om vervolgens adviezen en acties te formuleren en uit te voeren.

 

Stem het beleid af op de verworven kennis

Het is dan uiteraard een kleine stap om die kennis te verzilveren. Die data wordt vervolgens gebruikt als krachtig instrument. Neem op basis van die kennis beslissingen. Tenslotte is dat het doel van de NEWSROOM: beleid mee maken. Vooreerst op basis van wat er zich in feite in de directe omgeving afspeelt.
De NEWSROOM is ook een spiegel, landen onze boodschappen, landen onze beleidskeuzes? Of zijn er nog steeds veel vragen en verzuchtingen?

 

Koppel terug, communiceer proactief!

Daarna is het werk niet af. Communiceer vervolgens proactief. Koppel ten eerste terug naar de melders van een probleem, ga in dialoog. Van reactief naar proactief converseren, dat maakt hét grote verschil eens je met de NEWSROOM aan de slag gaat. Alleen dan heeft de NEWSROOM als gemeentelijk beleidsinstrument nut.
Ook voor politiezones zou dit een enorme meerwaarde betekenen!

 

Eindresultaat : de NEWSROOM als beleidsinstrument

Socialmediaburo.be werkt met OBI4WAN samen voor de monitoring van sociale en online media bronnen (deze tool kan ook data van GoPress binnenhalen, dat is uniek: online en print media samen in 1 dashbord).

Wie krijgt in Vlaanderen de eer van de eerste NEWSROOM? Niet alleen grote steden, maar ook kleine gemeenten en politiezones kunnen er alleen maar voordeel uit halen. In Nederland is de NEWSROOM-trein vertrokken. Wie haakt ook in Vlaanderen zijn wagonnetje aan? Contacteer ons voor meer info.

 

 

 

 

 

Deel deze content eenvoudig met jouw sociaal netwerk...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this pagePrint this page