Studiedag 'hoe als (media)merk jongeren bereiken via sociale media?'
12 december 2017 

Studiedag 'hoe als (media)merk jongeren bereiken via sociale media?'

Afgelopen vrijdag waren wij op de studiedag: Hoe als (media)merk jongeren bereiken via sociale media van de Artevelde Hogeschool. Er waren verschillende experts van sociale media aanwezig uit het Nederlandse en Vlaamse medialandschap. Brecht Vaes van Studio Brussel, Frederik De Swaef van Flair, Leroy van Limbeek van NOS Lab, Roel Spelkens van Medialaan en Simon Smetryns van TAGMAG deelden hun bevindingen en tips in een interessant panelgesprek.

 

jongeren bereiken via sociale media

Waar kan je nog groeien?

Wat wij vooral hebben geleerd, is dat de meeste (media)merken het gevoel hebben dat zij het maximum aantal fans op Facebook hebben bereikt. Dit klopt dus niet!
Vooral op Instagram en YouTube stijgt het aantal gebruikers nog elke dag. Nieuwe gebruikers of jongeren bereiken op sociale media? Dit is jouw kans!

Het valt ook op dat in Nederland, Frankrijk en zelf onze Franstalige landshelft het bereik op YouTube veel hoger ligt dan bij ons in Vlaanderen. De panelleden geloven dat er zeker nog ruimte is om te groeien.

 

Personal Branding is hip

Op YouTube valt op dat persoonsgebonden YouTubekanalen populairder zijn dan corporate kanalen. Mediabedrijven zetten dus best meer in op persoonlijke sociale mediakanalen.

Grote corporate bedrijven bouwen hun eigen marketing zo uit dat de eigen werknemers influencers worden. Zij zijn dan hun vertegenwoordigers op sociale media.
Maar dat brengt ook een risico met zich mee. Als de persoon in kwestie, de influencer, vertrekt bij het merk, zijn alle inspanningen voor niets geweest.

Jongeren bereiken via sociale media

De meesten passen hun content aan per kanaal. Zo geef je jouw doelgroep een reden om jouw verschillende kanalen te volgen. Individueel en authentiek inzetten op meerdere kanalen, hoe tijdsintensief ook, is een must!

Het is lastig om via Snapchat een groot bereik te hebben. Met Snapchat bereik je enkel nog een heel jonge doelgroep, meestal jonger dan 15 jaar. Als het toch lukt om via Snapchat mensen te bereiken dan is dit een kanaal met heel veel engagement en interactie.

De verschillende experts zien de laatste tijd een terugval van ongeveer 30% minder bereik op Facebook. Herkenbaar? Toch weten ze, blijft Facebook nog steeds voor de meeste kliks naar hun website zorgen.


Welke posts scoren het best op sociale media?

Het enige Nederlandse panellid zegt dat dieren ALTIJD scoren op hun kanalen. De Belgische panelleden zijn het daar niet mee eens. In België is het vooral nostalgie die het goed doet. Berichten waarin de Belg wordt herinnerd aan zijn/haar jeugd zijn meestal de posts met het grootste bereik.

Verder zijn authenticiteit en storytelling heel belangrijk, wil je jongeren bereiken via sociale media. Zo scoort een filmpje dat met een selfiecam wordt opgenomen beter dan een filmpje dat professioneel in een studio is opgenomen met perfect licht en geluid.

Van Leroy van Limbeek (NOS Lab) kregen we ook nog de tip mee dat we best niet te veel nadenken over een post die we op sociale media plaatsen. Zijn boodschap is: gewoon doen! Achteraf kan je dan wel evalueren en bijsturen.

 

Wil jij nog meer tips over hoe je met je organisatie een beter bereik kan halen via sociale media? Misschien is de cursus ‘Iedereen mee met sociale media’ wel iets voor jou en jouw collega’s!

aanbod

Over de schrijver