Wat kan Instagram betekenen voor jouw event? Instagram - een populair medium
23 mei 2016 
in Nieuws

Wat kan Instagram betekenen voor jouw event? Instagram - een populair medium

Instagram is de laatste jaren snel uitgegroeid van een trending applicatie tot een gigantisch sociaal netwerk dat niet meer weg te denken is uit het digitale landschap van vandaag. Dat zorgt ervoor dat we genoodzaakt zijn om voor elke vorm van communicatie te kijken welke rol Instagram hierin kan spelen

Zo kan Instagram een meerwaarde betekenen voor events en zeker voor stedelijke en gemeentelijke events, om verrassend uit de hoek te komen. Bedenk een gepaste, eenvoudige hashtag voor je evenement waarmee je het overzicht op alle online berichten bewaart. Via een live Instagram feed, die de content rechtstreeks streamt, geef je de bezoekers de kans om hun content (foto’s) te delen met de rest van de aanwezigen. Bovendien kan je een wedstrijd koppelen aan je event en bijvoorbeeld de persoon met de origineelste foto belonen, waardoor je aanwezigen motiveert content te posten.

Instagram – een medium voor events?

Een ondertussen bekend voorbeeld is de gemeente ’s-Hertogenbosch in Nederland, die niet alleen één van de populairste gemeentes van Nederland is op Facebook, maar ook op Instagram goed is voor meer dan 4000 volgers. Deze gemeente gebruikt zijn Instagram-account niet alleen om de stad te promoten, ook bij events komt deze van pas.

Zo was er bijna een jaar geleden de opening van de nieuwe parkeergarage St.-Jan, waar enkele invloedrijke instagrammers werden uitgenodigd voor een preview van de parkeergarage. Deze groep ‘instawalkers’ postten tijdens de opening hun content op onder andere Instagram met de hashtag #pgstjan. (zie foto) Door het selecteren van een handvol belangrijke lokale instagrammers, was het eenvoudig de nieuwe parkeergarage meteen onder de aandacht van een groot publiek te krijgen en dat op een manier die bij hen niet als reclame wordt ervaren.

Instagram – een onmisbaar medium

’s-Hertogenbosch is een gemeente die zijn sociale media door en door kent en op alle mogelijke manieren inzet. Dankzij hun intensieve sociale mediastrategie en relevante content zijn zij erin geslaagd om één van de grootste sociale medianetwerken op te bouwen in Nederland onder gemeentes. Dankzij dit netwerk is het dan ook eenvoudig om events aan te kondigen aan een groot publiek of mensen warm te maken voor nieuwe en tijdelijke projecten.

Deze case toont meermaals het belang aan van Instagram, en dat niet alleen bij events. Instagram maakt het mogelijk een groot publiek visueel warm te maken voor een event, content te doen posten tijdens een event en te blijven inspireren na een event.

Over de schrijver