Content tip: Houd een Q&A!

Houd jij vandaag of binnenkort een Q&A?

Een Q&A (Questions and Answers) is een vraag- en antwoordgesprek via sociale media. Vaak houden bekende personen een Q&A met hun fans of volgers, maar ook voor bedrijven en organisaties kan dit een meerwaarde zijn.

 

Zo ga je te werk:

  • Kies een sociaal netwerk. Het liefst natuurlijk eentje dat jou het beste ligt.
  • Kondig op voorhand aan dat mensen tijdens een bepaalde tijdsduur, bijvoorbeeld tussen 13u en 14u, vragen kunnen stellen.
  • Kies eventueel een thema waarover vragen kunnen worden gesteld.
  • Zorg dat je op het afgesproken uur ook effectief online bent en online blijft. Dit klinkt logisch, maar je zal niet de eerste persoon zijn die plots tijdens een Q&A wordt weggeroepen.
  • Probeer de tijd te nemen om alle vragen te beantwoorden.
  • Wanneer je iets niet weet, zeg je best dat je het zal opzoeken en er later op zal terugkomen. Mensen appreciëren het enorm als ze op een later moment een bericht krijgen met een antwoord op hun vraag.

 

Neem een voorbeeld aan de gemeente Riemst

Bekijk onderstaand voorbeeld eens van de Gemeente Riemst. Zij gaven informatie specifiek over het indienen van je dossier bij wateroverlast. De gemeente gebruikte hiervoor Facebook live. Super toch!?

 

Ook Mark Zuckerberg doet het!

Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, houdt regelmatig Q&A’s op zijn Facebookpagina. Dit werkt community-versterkend, aangezien mensen het gevoel krijgen dat bekende mensen op deze manier bereikbaar zijn. Je kan zo ook de interactie aangaan met je fans en volgers. Dit kan niet alleen via Facebook maar ook via Twitter, Instagram en Snapchat.

 

Maar zoals we je al vertelden hoeft dit niet enkel op Facebook. Snapchat is een nieuw medium waarmee dit ook heel makkelijk kan! Ook op Instagram houden steeds meer gebruikers live-Q&A’s via de nieuwe Instagram-Live (verdwijnende) video functie!

Interactie en LIVE gaan wint steeds meer aan belang. Luisteren en praten met je doelgroep is dus de boodschap!

Over de schrijver