Adverteren op sociale media, als lokaal bestuur, veel onderbenut potentieel!
23 maart 2016 
in Nieuws

Adverteren op sociale media, als lokaal bestuur, veel onderbenut potentieel!

Is het nuttig om als lokaal bestuur te adverteren op sociale media? Wij denken van wel.

Een massa aan informatie

Het is ondertussen wel klaar en duidelijk dat op sociale media niet alle communicatie voor iedereen bestemd is. Het is een illusie om te denken dat alles wat je produceert, nuttig is voor iedereen. Een Facebook-gebruiker krijgt dagelijks een massa aan berichten, dus brengt Facebook daar een prioriteit in aan en laat enkel de berichten zien die relevant zijn voor de gebruiker. Maar hoe kom je als organisatie in die kostbare tijdlijn van jouw doelgroep terecht?

Hier zijn twee manieren voor. De meest arbeidsintensieve (en beste!) manier is het aanbieden van relevante content op maat van je gebruiker en vervolgens via deze manier een netwerk trachten uit te bouwen.

Een andere manier kan zijn om te adverteren op de kanalen waar jouw doelgroep actief is.

Content is king

Maar de vraag of Facebook-advertenties interessant zijn voor lokale besturen of niet, is meer een vraag of de content die je aanbiedt interessant is. Het brengt namelijk niets op of kan zelfs nefast zijn als je content adverteert die niet op de behoeften van de inwoners inspeelt.

Adverteren?

Adverteren op Facebook kan vooral interessant zijn om een bepaald publiek naar een online databank of dienst of infoavond te leiden of hen te informeren over het bestaan ervan.

Bovendien kunnen ook nieuwe diensten of wedstrijden in de kijker gezet worden. Pure promotie of zelfreclame is minder ideaal. Het is hier vooral belangrijk te denken vanuit de gebruiker, wat wil deze zien?

De beste manier lijkt dus een combinatie te zijn, waar je relevante content op maat van de gebruiker tracht aan te bieden en deze ook promoot via Facebook-advertenties om zo een plaatsje te verzekeren in de tijdlijn van je doelgroep.

Een bericht dat goed scoort, nog eens extra boosten, is daarom vaak wel een goed idee omdat je weet dat het een bericht is dat mensen liken. De kans is daarom dus groot dat ook anderen dit leuk zullen vinden.

Een praktijkvoorbeeld uit Nederland, halen we uit ons artikel uit Lokaal (magazine van VVSG) dat gepubliceerd werd begin april 2016.

Sociale media kunnen ook mensen naar een meedenkavond over bezuinigingen lokken, zo constateerde Ede begin 2015. De gemeente verstuurde drieduizend uitnodigen per brief naar inwoners. Twee weken voor de avond waren er maar dertig aanmeldingen. De avond dreigde geannuleerd te moeten worden. Met een grootschalige Facebookcampagne, specifiek gericht op inwoners van Ede, bereikte de gemeente snel en direct 25.000 mensen. De kosten? Met een investering van duizend euro had Ede de drukst bezochte participatieavond ooit. Vierhonderd mensen meldden zich aan, waarvan er 250 naar de avond kwamen. De campagne hielp bij de mobilisatie van inwoners, maar ook voorafgaand aan de avond werden online de eerste ideeën gedeeld.

In Vlaanderen zien we op vandaag, bij lokale besturen, weinig initiatieven van adverteren op sociale media. Dit is volgens ons een groot onderbenut potentieel! We weten dat tussen 50 à 60% van de inwoners bereikbaar is via Facebook. Met een beperkt budget kan je deze heel makkelijk bereiken.

We horen ook vaak praktische redenen om het niet te doen, de koppeling met een kredietkaart bijvoorbeeld. Dit kan je oplossen door ofwel te werken met een prepaid kredietkaart waar bv het advertentiebudget op staat of via een onkostennota de kosten terugvorderen.

Heb jij ervaring met adverteren op Facebook? Wil je ze delen met ons?

Onlangs spraken wij Peter Vanmechelen, medewerker bij stad Zoutleeuw, die voor het eerst een bericht gepromoot van op de Facebookpagina van Zoutleeuw had gepromoot. Zijn budget was 10 euro. Ontdek hier het resultaat:

Wil je zelf leren adverteren op Facebook? Volg dan onze online training ‘Succesvol adverteren op Facebook‘.

Over de schrijver