84% van de burgers denkt liever online mee. E-participatie, GO4it!

geplaatst in: Nieuws | 0

Online dienstverlening wordt belangrijker. Burgers willen via sociale media geholpen worden maar ze willen er ook meedenken over nieuwe initiatieven.

Durf te vragen (#DTV), een van de populairste hashtags op Twitter, want mensen hebben iets te zeggen of te vragen. Eigenlijk niets nieuws onder de zon: ideeënbussen bestaan al langer dan vandaag en ook netwerken bestaat al decennia lang. Sociale media helpen natuurlijk wel om alles nog vlotter te laten verlopen! Mensen hebben ideeën en kunnen deze gemakkelijk kwijt via Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram…

Een gemeente die verder kijkt ziet dan meteen heel wat kansen. Meerdere individuen die bovendien in de omgeving leven bezitten vaak meer kennis dan slechts één expert.

Uit onderzoek blijkt ( E-stadslab) dat 84% van de burgers liever online meedenkt. Nochtans mikken veel gemeenten eerder nog op offline participatie.

Publieke middelen financieren, het inzamelen, bestuderen en beheren van overheidsdata. Daarom is het zeker niet vergezocht om deze data publiek te maken.Bovendien brengen open data meerdere voordelen met zich mee. Het bevordert transparantie en innovatie. Een voorbeeld van open data in Nederland is het KNMI dat data openbaar maakte. Sindsdien maken talloze weersites en buienradars gebruik van de info. Wanneer burgers beschikken over die data kunnen ook zij deze interpreteren: meer informatie en een hogere motivatie om mee te denken.

De gemeente waarin participatie in een hoog vaandel wordt gedragen streeft naar een informele democratie. Iedereen deelt alles en iedereen krijgt de mogelijkheid zijn mening te uiten.

Hoe pak je e-participatie aan als gemeente?

– Door de doelgroep te betrekken en een kans te geven om te reageren.

– Als een overheidsorganisatie duidelijk en transparant is, is het niet moeilijk om te communiceren over waar je mee bezig bent.

– Als iedereen alles kan delen wil dit ook zeggen dat alles in snel tempo gedeeld kan worden.

– Moeilijke kwesties persoonlijk afhandelen is cruciaal.

– Mensen het gevoel geven dat er geluisterd wordt is van essentieel belang

Hoe ver staan jullie al in jouw gemeente of stad?

Deel deze content eenvoudig met jouw sociaal netwerk...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this pagePrint this page