7 handige tips als je gaat adverteren op Facebook

geplaatst in: Adverteren, Facebook, Nieuws | 0

Hoewel aan de slag gaan met Facebook advertising best wel simpel is, zijn er bepaalde zaken waar je best wat extra aandacht aan besteedt. Zo kan je advertentie er perfect uitzien, terwijl je achteraf niet bereikt hebt wat je wilde bereiken. Of je nu net aan de slag gaat of al enkele rondes adverteren achter de rug hebt, hier hebben we enkele tips en tricks die jouw advertenties nog succesvoller maken.

 

1. Formuleer een doelstelling

In het wilde weg adverteren, daar heeft niemand iets aan. Denk duidelijk na over wat je wilt bereiken met je advertentie.

Bijvoorbeeld:

  • minstens 50 nieuwe inschrijvingen op de nieuwsbrief
  • minstens 1000 mensen moeten onze nieuwe naam gezien hebben
  • minstens 200 mensen moeten onze nieuwe website bezocht hebben

Dat is handig om verschillende redenen: zo zegt het je welk advertentieformaat je het best gebruikt, en geeft het je een duidelijke leidraad voor als je de weg even kwijt bent.

Maar ook wanneer je advertentie afgelopen is, is het handig om te toetsen of je opzet nu geslaagd is of niet. Heb je je doelstelling behaald? Indien niet, hoe komt dat? Wat kan volgende keer beter? Formuleer je werkpunten voor een volgende advertentie, en ook daar ben je weer goed vertrokken.

 

2. Ken je doelgroep

Op wie ga je je richten? Wie heeft boodschap aan jouw boodschap? Als je je doelgroep kent, dan kan je je advertentie daar op afstemmen. En hoe beter je advertentie afgesteld is op de doelgroep, hoe hoger de slaagkans. En zo brengt jouw investering meer op. Baseer je op tip 1: wat wil je bereiken, en bij wie wil je dat bereiken? Dat kan zo specifiek zijn als je maar wilt:

  • Wil je je enkel op vrouwen richten?
  • Jongeren tussen de 15 en 24?
  • Mensen die geïnteresseerd zijn in pottenbakken?
  • Of vrij specifiek, mannen tussen de 35 en de 55 uit jouw gemeente die graag koken?

Formuleer je doelgroep duidelijk.

 

3. Wees relevant

Nu je je doelgroep kent, is het de bedoeling dat je je erin inleeft. Wat doet die? Wat verwacht die? Wat vindt die leuk? Het is niet omdat jij meer paginalikes wilt, dat de persoon die je wilt bereiken überhaupt geïnteresseerd is om meer pagina’s te liken. Plaats je in de positie van de persoon die je wilt bereiken. Wat kan je aanbieden dat die persoon heel interessant vindt? What’s in it for him? Wat heeft die aan jouw advertentie? Zorg dat dat duidelijk naar voor komt.

 

Het typische probleem bij klassieke reclame is dat er één homogene boodschap naar een heterogene massa gestuurd wordt. Maar een massa bestaat nu eenmaal uit individuen, en veel individuen zijn helemaal niet geïnteresseerd in je massaboodschap. Omdat die niet afgestemd is op hen, is die bijgevolg ook niet relevant.

 

Maar soms kan het wel dat je doelgroep heel erg breed is. Stel dat je een mededeling hebt die van toepassing is op letterlijk élke inwoner in je gemeente. Wat doe je dan?

  • Gebruik je veel emoji om de jongeren aan te spreken, dan schrik je de 40+’ers misschien af.
  • Hou je het te klassiek, dan negeren de jongeren je misschien gewoon.

Overweeg daarom om je doelgroep te segmenteren: opdelen in meerdere categorieën, zodat je in plaats van één grote massaboodschap maakt, je advertentie opsplitst in twee (of meer) verschillende groepen. Zo kan je jouw advertentie 100% afstemmen op de noden van je subdoelgroepen.

 

4. Let op je parametersFacebook advertising tips - parameters

 

Als je doelgroep duidelijk afgebakend en gesegmenteerd is, stel dan je doelgroepparameters zo nauwkeurig mogelijk in. Maar let op: ben je te nauwkeurig, dan bereik je een te kleine doelgroep en wordt je advertentie iets duurder. Gelukkig helpt Facebook je door aan te geven hoeveel mensen er ongeveer in de doelgroep die jij hebt opgesteld zitten. Daarna toont Facebook hoeveel  jij daarvan kan bereiken met jouw ingesteld budget.

 

5. Doe A/B testing

Met Facebook advertising kan je aan A/B-testing doen. Dat betekent dat je gelijktijdig 2 dezelfde advertenties (die er ietwat verschillend uitzien) de wereld instuurt en kijkt welke het best scoort. De advertentie die het beste scoort, die zet je dan verder. De minder goede versie laat vallen. Zo maak je je campagne heel efficiënt: je geeft geen cent meer uit aan dingen die niet werken.

 

6. Experimenteer met formaten

Een klassieke advertentie bestaat uit een stukje tekst met een foto of een link bij. Maar Facebook geeft je de mogelijkheid om tussen verschillende formaten te kiezen. Zo kan je een carrousel maken, waarbij je je bezoeker kan laten scrollen tussen meerdere foto’s.

Als je wat creatiever aan de slag wil gaan, kan je ook proberen je eigen video te maken (of laten maken). Onlangs kwam Facebook met een nieuw advertentieformaat op de proppen: Facebook Canvas. Dat is een combinatie van video, afbeeldingen, carrousels en nog veel meer. Het ziet er knap uit en is erg opvallend, maar we geven toe dat het wel enig inzicht vereist om mee aan de slag te gaan.

 

7. Zorg dat het er goed uitziet

Een advertentie bestaat uit verschillende onderdelen. Een goede titel, een overtuigende tekst en visuals die je aanspreken. Let er op dat je één consistente boodschap uitstuurt. Laat je advertentie ook eens nakijken door meerdere personen, zowel collega’s als mensen buiten je organisatie. Wie weet merken zij wel details op die jij over het hoofd had gezien.

 

Zit je nog wat op je honger en kan je nog tips gebruiken?

We starten een nieuwe online training voor adverteren op Facebook: Leer succesvol adverteren op Facebook! 

Laat het ons weten als je nog vragen of opmerkingen hebt. Veel succes!

 

Deel deze content eenvoudig met jouw sociaal netwerk...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this pagePrint this page